Wat is het Paleo-dieet?
10 februari 2021 
5 min. leestijd

Wat is het Paleo-dieet?

Wat is Paleo en wat houdt het in?

Paleo is gebaseerd op hoe onze voorouders zogenaamd aten.

Elke keer dat je iets in je mond wilt stoppen, moet je jezelf de vraag stellen:

“Zou een holbewoner dit hebben gegeten?”

Als het antwoord “Ja” is, eet smakelijk.

Is het nee, dan kun je het beter aan de kant schuiven. (Dit gezegd hebbende, er zijn bepaalde situaties zijn waarin vermoedelijk niet-Paleo-voedsel, wel Paleo wordt, en dit gaan we straks bespreken.)

Wat kun je eten?

Als het van het land, de zee of de lucht komt, kun je het eten.

Paleo-fans hebben meestal de mantra dat als je het zou kunnen vangen, doden of laten groeien, het prima is om te eten.

Dat betekent dat jouw dieet grotendeels gebaseerd zal zijn op alle soorten vlees – kip, kalkoen, rundvlees, varkensvlees, lam en wild, evenals alle soorten vis of schaaldieren, eieren, fruit en groenten.

Het is niet toegestaan ​​om alle soorten granen te gaan eten (dat betekent ALLE soorten brood, pasta, rijst, ontbijtgranen, enzovoort).

Zuivel staat ook niet op het menu, omdat de paleolithische mens geen melk, kaas, yoghurt of iets dergelijks zou hebben kunnen maken, en bonen zijn niet eens toegestaan.

Vermoedelijk zijn de fyto-oestrogenen en anti-nutriënten in bijvoorbeeld bruine bonen, kikkererwten en linzen schadelijk voor je lichaam, en in de dagen van de holbewoner (of holbewoonsters) bestonden de kook- en bereidingsmethoden die nodig waren om bonen voor menselijke consumptie te bereiden nog niet ontdekt.

Het is duidelijk dat alcohol, junkfood en koffie ook niet toegestaan zijn..

Hoe zou een typische dag eruit kunnen zien?

Ontbijt

  • Biologische eieren gekookt in kokosolie met 2-3 porties groenten, zoals tomaten, champignons en boerenkool.

Lunch

  • Enorme salade met veel rauwe gemengde bladeren, een lokaal gefokt stuk vlees (misschien biefstuk of kip) samen met wat gemengde noten en zaden, olijfolie als dressing en een paar stukjes fruit van het seizoen.

Diner

  • Net als bij de lunch, zou je alleen de eiwitbron kunnen ruilen voor wat wild of vis. (Dit zou biologisch moeten zijn, in het wild gevangen en bij voorkeur lokaal.) Andere groenten zouden ook goed zijn, dus misschien broccoli, spruitjes en wortels.

Snacks

  • Fruit (nogmaals, lokaal en biologisch, en in het seizoen.)
  • Kokos en kokosmelk
  • Gemengde noten en zaden.
  • Paleo-eiwitrepen of eiwitshakes! (Maak je klaar voor een tirade over deze die eraan komen.)

 

Voordelen

Het is geen twijfel over dat het overschakelen op een Paleo-dieet je aanzet tot nadenken over waar je eten vandaan komt, en dat je lokale producenten en leveranciers ondersteunt.

Het voldoet ook aan het “JERF” principe – Just Eat Real Food, dat, hoewel op zichzelf niet genoeg is om iemand serieus slank of in wedstrijdvorm te krijgen, een goede start is voor de meeste mensen die een paar kilo willen afvallen en slanker willen worden, want door meer natuurlijk voedsel en minder rommel te eten, verlaag je vaak automatisch jouw calorie-inname.

Paleo-diëten hebben meestal ook de neiging om behoorlijk veel eiwitten te bevatten, en bevatten ook veel fruit en groenten voor de vitamines, mineralen en antioxidanten.

 

Nadelen

Je zult serieus moeite hebben om een ​​behoorlijke hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen met Paleo.

Afgezien van fruit, groene groenten en sommige zetmeelrijke groenten zoals zoete aardappel en pompoen, zijn er maar weinig bronnen van koolhydraten.

Er zijn ook een aantal tegenstrijdigheden met Paleo, en in de loop der jaren hebben bepaalde voedingsmiddelen fasen doorgemaakt waarin ze werden toegestaan, nadat ze waren verboden.

Neem bijvoorbeeld witte aardappelen – ze werden jarenlang belachelijk gemaakt door de Paleo-gemeenschap, en toen waren ze ineens Paleo-goedgekeurd.

Het lijkt erop dat als Paleo-fan zelfs de kleinste reden kunnen vinden om een ​​voedsel Paleo-vriendelijk te maken, ze het zullen doen.

Ik maak ook bezwaar tegen het feit dat het met deze aanpak heel gemakkelijk is om te veel calorieën binnen te krijgen, aangezien je niets hoeft te wegen, bij te houden of controleren, en het is heel gemakkelijk om in korte tijd honderden calorieën te eten. Als je noten eet, vet vlees en vis gebruikt en kokosolie in je eieren en je koffie doet.

Tenslotte is er het feit dat er een enorme nieuwe markt is ontstaan ​​die Paleo- gemaakte producten en supplementen aanbiedt.

Het is alsof deze mensen zich realiseren dat Paleo saai en onhoudbaar is, dus bedenken ze mooie manieren om de regels te vermijden.

Ik geloof niet dat holbewoners op een zondagmiddag zouden gaan zitten om een ​​partij Paleo-muffins te maken, of een Paleo-eiwitshake zouden hebben na een training !?

Niet alleen dat, maar er komt steeds meer onderzoek aan het licht om aan te tonen dat de Paleo-mens in een of andere vorm granen en bonen at. Door deze perfect gezonde voedingsmiddelen (en zuivelproducten) te verbieden, loop je het risico op tekorten aan voedingsstoffen en je hebt kans op het ontwikkelen van voedselfobieën.

 

Moet je Paleo doen?

Niks moet, dus Waarschijnlijk niet … tenzij je het leuk vindt om een plan in Paleo-stijl te volgen.

Als je je eigenlijk beter voelt door al het niet-Paleo-voedsel weg te laten, en niet het gevoel hebt dat je de rijst, pasta en kaas makkelijk kunt overslaan, ga je gang.

Voor de gemiddelde persoon die wat lichaamsvet wil verliezen, zijn de Paleo-richtlijnen (zonder de hele strikte filosofie te volgen) een goede manier om je dieet op orde te krijgen zonder macro’s strikt te hoeven bijhouden.

Ik zou nog steeds adviseren om je macro’s bij te houden, zodat je niet te veel calorieën binnenkrijgt, maar als een Paleo-plan bij je voorkeuren past en je eraan kunt vasthouden zonder wekelijks te eten met chips en ijs, waarom niet!?

 

Reactie plaatsen