Alcohol drinken en resultaat behalen.
11 november 2020 
3 min. leestijd

Alcohol drinken en resultaat behalen.

Alcohol drinken en resultaat behalen.

Zin in een paar biertjes?

Lees dit voordat jij je vol gooit en een shocker hebt zodra jij een schatting maakt hoeveel calorieën je binnen hebt gekregen. Of als je gewoon op zoek bent naar een manier om een paar drankjes in jouw dagelijkse calorie- / macrodoelstellingen passend te maken.

Iedereen houdt van tijd tot tijd van een biertje of een glas wijn. Dat is ook vrij normaal. Er is geen reden om je schuldig te voelen of om je voortgang mogelijk te verpesten. Het is belangrijk om je verwachtingen hierop af te stemmen.

Reality check.. Calorieën die uit alcohol komen, zullen je lichaam sowieso niet echt helpen. Door ze bij te houden, zul je je waarschijnlijk realiseren hoe calorierijk de meeste alcoholische dranken zijn …

MAAR

Dat betekent niet dat het geen deel van je leven zou moeten zijn als je dat zo nu en dan wilt.

Daarom is het niet geheel onverstandig dat je weet wat de gevolgen zijn van jouw beslissingen.

Als jij jouw alcohol gebruik gaat tracken. Gebruik je eigenlijk de calorieën die jou kunnen helpen met het tegengaan van de honger, je training beter kunnen maken of om af te vallen (als jij dit wilt). Dus als jij er voor kiest om een goed avondje uit te gaan en dus niets gaat bijhouden… Gaat dit al snel betekent dat je voor die dag veel te veel calorieën binnenkrijgt, wat ook wel vrij logisch is.

Het is hoe dan ook prima.

Zolang jij jouw verwachtingen maar op een lijn brengt (het is namelijk jouw resultaat aan het eind van de dag/nacht)

Helaas houdt het simpelweg invoeren vaan een biertje in MyFitnessPal geen rekening met calorieën die rechtstreeks uit alcohol komen. Het kan de eventuele koolhydraten of vetten wel bijhouden. Aangezien alcohol niet echt een macronutriënt is die vaak wordt bij gehouden, is er een betere manier om dit aan te pakken.

Hoe maak je het passend?

Alcohol bevat 7 calorieën per gram, maar als je rekening wilt houden met de calorieën die je drinkt en een biertje of glas wijn in jouw macro’s wilt passen. Pas dan gewoon een van de volgende trukjes toe:

  • Gebruik je vet macro’s. – verdeel de totale calorieën van de drank die je drinkt (totale calorieën, niet alleen de calorieën van koolhydraten of vetten in het drinken) door 9 en gebruik ze gewoon als gram vet.
  • Gebruik je koolhydraat macro’s. – verdeel het totale aantal calorieën van de drank die je drinkt (totale calorieën, niet alleen de calorieën van koolhydraten of vetten in het drinken) door 4 en gebruik het gewoon als gram koolhydraten.

Een bier met 144 calorieën kan bijvoorbeeld worden berekend als 36 g koolhydraten (144/4) of 16 g vet (144/9).

Als algemene vuistregel, of als je echt geeft om het opbouwen / behouden van spiermassa, mag eiwit in deze gevallen niet worden verminderd voor de drank, maar het zou op dezelfde manier als koolhydraten moeten worden gedaan, aangezien eiwit ook 4 calorieën per gram bevat.

Alcohol en een flexibel dieet.

Veel mensen hebben de neiging te geloven dat een flexibel dieet een excuus is om junkfood te eten, of om alcohol in je dagelijkse calorie-/macrobehoefte te stoppen.  De realiteit is echter dat je hierdoor beter de calorische gevolgen kunt begrijpen van de voedingskeuzes die je kiest en maakt.

Tot op de dag van vandaag schrijf ik nog steeds geen maaltijdplannen. Ik beperk mijn klanten ook niet van het eten of drinken van iets in het bijzonder, maar kies ik ervoor om ze te leren hoe ze betere beslissingen kunnen nemen en keuzes kunnen maken.

Kennis is macht – volg niet blindelings een maaltijdplan voor de rest van je leven om een ​​week later te mislukken. Investeer in jezelf en bouw duurzame gewoonten op waarbij jij jouw gewenste lichaam kan creëren/onderhouden op de lange termijn.

Als jij klaar bent om jouw leven naar een next level te brengen en baas te worden over wat jij in je mond stopt.  Neem dan even contact op. Tijd voor resultaat met behulp van coaching of krijg je geld terug.

Deel dit gerust met een alcoholische partner & geniet ervan.

Proost!

Reactie plaatsen